BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, November 16, 2010

"janganlah kamu risau dan janganlah kamu takut"


(^,^),"*hai..shalom*


Baru sebentar tadi aku habis membaca buku yang bertajuk "Damai"..sangat memberkati aku dalam situasi begini..yala..kan student..seringkali bergelumut dalam berbagai masalah yang datang tidak kira tempat dan situasi..

Diwaktu aku tengah stdy sebelum aku mula membacakan buku ini,ada ssuatu yang mengangu fikiran,aku tidak dapat belajar dengan fokus,tidak seperti hari-hari lain..aku berhenti seketika dwaktu aku tgh membuat report utk dihantar sebelum 25hb ini..dalam hatiku aku bercakap menanyakan sesuatu..."why??"...."knp aku begini??"..aku berhenti sejenak dalam kekeliruan aku..berfikir dan terus berfikir...manalah tau dapat selesaikan semuanya..duduk depan laptop dgn lagu2 yang stiap saat stiap minit berdendang...aku cuma berdiam...memikirkan hal yang remeh itu..mgkinkah 'ketakutan'.....atau 'tekanan'.....

Aku menoleh pandanganku ke sebelah kanan laptop aku..ntah tiba-tiba saja aku mengalihkan pandanganku...aku lihat ada buku kecil lebih kurang saiz A6 la mcm tu..aku ambil dan aku lihat...terpampang di kulit buku tersebut suatu perkataan....iaitu.....'DAMAI'..disitu aku mula membaca helaian demi helaian...perenggan demi perenggan...makin tertumpuh segala perhatianku dalam buku sekecil A6...sangat memberkati ketika aku dalam pergelumutanku..limpahan berkat dan ketenangan aku perolehi...

Dalam buku tersebut mengajar kita agar kita tidak takut dan risau dalam apa juga situasi yang kita alami..dalam pekerjaan,pelajaran dan kehidupan sehari-hari.Didalam buku itu mempunyai ayat-ayat firman tuhan..

Ada tertulis "damai sejahtera Kutinggalkan bagimu.Damai sejahtera-Ku Kuberikan kepadamu,dan apa yang Kuberikan tidak seperti yang diberikan oleh dunia kepadamu.Janganlah gelisah dan gentar hatimu"(-Yohanes14:27)...

Firman tuhan itu mengajar kita agar kita tidak takut dan risau dalam menempuhi hal-hal duniawi yang kita alami mahupun yang bakal kita alami..sematkan dalam hati kita masing-masing firman tuhan ini,ia sangat memberkati dan menjadikan perisai dikala kita menghadapi segala kesulitan yang melanda hidup kita.
Damai sejahtera yang diberikan oleh Yesus adalah sangat istimewa dan wujud dalam masa suka atau duka..ia wujud sewaktu kita gembira ataupun diwaktu kita kesedihan...tidak seperti damai sejahtera yang diberikan oleh duniawi yang hanya bergantung kepada perasaan yang hanya dialami apabila kehidupan kita berjalan seperti yang kita inginkan...

Banyak yang dapat diungkapkan sekiranya kita membaca buku yang bertajuk 'DAMAI'..byk memberikan pengajaran dan menyedarkan kita dalam situasi pergelumutan kita dalam kehidupan..janganlah risau akan hari esok kerana kerisauan kita akan dapat membawa kita kearah pergelumutan tekaan dan cobaan dunia ini..tuhan sentiasa memberikan berkat yang bergelimpahan ke atas kita..Dia tidak akan tinggalkan kita..

1 comments:

Marcella Marcellus said...

Damai...Just like our choir song...Nice 1~